Fried rice eli paistettu riisi on nopeaa penninvenytysruokaa, josta lapsemme ei kieltäydy koskaan!

Paistettuun riisiin eli fried riceen rakastuin jo pienenä. Sitä tilattiin kiinalaisessa ravintolassa ja vanhemmat myös opettivat miten helposti se syntyy kotona. Ruoka on ollut paikallaan niin penninvenytyspäivinä kuin niinä hetkinä, kun kaipaa jotain mutkatonta ja ravitsevaa, esimerkiksi flunssan jälkeen. 

Fried ricea teen myös yleensä aina, jos ollaan edellisenä päivänä haettu kotiin nepalilaista ruokaa. Sitä riisiä nimittäin tuppaa aina jäämään yli, joten se on usein seuraavan päivän pelastus. Ja jostain syystä juuri tämä ruoka on lapsemme mieleen, onpa onni ettei kyse ole tämän kalliimmasta tai monimutkaisemmasta herkusta!

No mikä tekee uudelleenlämmitetystä riisistä fried ricen? Siihen tulee aina kananmunaa ja aina jotain kasviksia, esimerkiksi pakasteherneet toimivat oikein hyvin. Ja mausteeksi ainakin soijakastiketta. Näillä pääsee alkuun. 

Tällä perusreseptillä voi sitten alkaa soveltamaan: lisää riisiin muita kasviksia (eli kurkkaa tietenkin vihanneslokeroon ja päättele mitkä vihannekset voisi käyttää pois kuleksimasta) tai pyöräytä sekaan pakasterapuja tai jauhelihakastikkeen jämät. Esimerkiksi se puolikkaan desin kippo säästettyä bolognesea, josta tulisi vaan vihaiseksi jos sen tarjoaisi spagetin kanssa, on mitä mainioin lisä ’piilotettuna’ paistettuun riisiin. Yksi parhaista versioista on ollut viime kesänä mökillä tekemämme fried rice, johon hienonsimme edellisenä iltana grillattujen possunposkien tähteet. 

Mausteiksi voi lisätä oman maun mukaan chiliä tai ruokalusikallisen osterikastiketta tuomaan umamia. Itse laitan aina kiinalaista viisimaustetta ja lempipippurini fried riceen on valkopippuri. Ja kun paistan riisiä, lisään rypsiöljyn lisäksi myös teelusikallisen aromaattista seesamiöljyä. 

Vaikka tämä onkin jämäruoka, on muutama asia mitä en omaan paistettuun riisini kelpuuttaisi: 

  • pakastimen wokvihannekset – koska en ole koskaan onnistunut saamaan niistä rapeita, aina tuloksena on litsaantunut vihannesmössö ja fried ricessa pitää olla vihannesten purutuntumaa.
  • suikaloitu raaka liha, kuten esimerkiksi broilersuikaleet – fried ricen pääasia on ennen kaikkea riisi ja jos tähän alkaa paistelemaan 400 gramman pakettia kanasuikaleita, on lopputuloksena kanariisimössö. Pidä mahdollisten lihojen tai rapujen määrä maltillisena, ne voivat olla mausteena. Eri asia on sitten tehdä fried rice ja tarjota sen kanssa kiinalaista kana-stirfryta. 

Koska kyse on siis yhdestä suosikkijämäruoistani, sen sisältö vaihtelee ihan joka kerta. En siis pysty antamaan eksaktia reseptiä, vaan tätä pitää vaan kokeilla itse ja lopputulos on kyllä joka kerta herkullinen ihan omalla tavallaan. Onnea kokeiluihin! 

Laitoin Instagramiini storyn, josta näkyy miten tällä kertaa valmistin stirfryn kotona. Instagramiini pääset tästä: https://www.instagram.com/merituulivantsi/?hl=en

Fried rice

valmistusaika 10 minuuttia

  • keitettyä riisiä
  • kananmunia (1 kananmuna / 2 dl riisiä on aika hyvä suhde)
  • vihanneksia (porkkanaa, herneitä, maissia, paprikaa, sokeriherneitä, inkivääriä, purjoa…)
  • soijakastiketta (+suolaa)
  • mausteita (viisimauste, osterikastike, pippuri, chili..)
  • rypsiöljyä (ja seesamiöljyä) paistamiseen

Suikaloi vihannekset. Riko kananmunat kulhoon ja sekoita niiden rakenne rikki. Kuumenna öljyä wokissa tai isossa paistinpannussa. Lisää vihannekset öljyyn paistumaan, paistele minuutin verran, lisää sitten riisi ja sekoita. Paistele riisiä koko ajan sekoitellen, lisää soijakastiketta ja mausteita. Lisää myös kypsä liha/äyriäiset, jos käytät niitä. 

Kun riisi on kuumaa, tarkista maku, lisää tarvittaessa ripaus suolaa tai lisää mausteita. Työnnä riisi pannun tai wokin reunoille ja tee pannun keskelle tyhjä alue. Kaada kananmuna pannun keskelle ja ala sekoittamaan reunoilla olevaa riisiä kananmunaan sitä mukaa kun se paistuu ja hyytyy. Sekoita lopuksi kananmuna koko riisiin. 

Tarjoa heti lempilisukkeittesi kanssa, esimerkiksi kevätsipulin, srirachan tai kiinalaisen chilin kera. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s